Assalamualaikum,
saya harapa anda semua dalam keadaan sihat sejahtera, pernahkah anda mengalami masalah semasa menggunakan excel seperti terpaksa berulang2 kali copy dan paste dua set data dari dua column berbeza untuk dimasukkan kedalam satu column baru yang menggabungkan kedua2 set data tadi?
Kali ini saya akan mengajar anda dua cara mudah untuk menggabungkan data tersebut. Mari kita mulakannya..
Didalam jadual dibawah ter kandung nama kenalan dan nama bapa mereka.
Jika kita mahu membuat satu column baru tentang nama penuh mereka, Saya menyarankan anda menggunakan 2 cara ini mengikut kesesuaian
1. Menggunakan fungsi Concatenate
Klik cell C2 dan tekan butang function
pilih fungsi concatenate
1. untuk text 1, pilih column pertama (dari A2 ke A10)
2. untuk text 2, isikan " bin "
3. untuk text 3, pilih column kedua (dari B2 ke B10)
4. Tekan Ok
5. Klik cell C2, dah pilih bucu bawah kanan sehingga cursor bertukar menjadi "+"
6. Drag ke bawah untuk menyalin formula
Cara kedua pula, klik cell C2 dan masukkan arahan ini
=A2&" bin "&B2
dan tekan enter. Drag kebawah seperti tadi. Selamat mencuba
Bijak excel : Menggabungkan Kandungan 2 atau lebih column ke dalam satu column
Posted by Fuzzy_Rolls | 1:19 AM | 3 comments »Bijak excel : Membuat menu drop down di dalam microsoft excel
Posted by Fuzzy_Rolls | 12:42 AM | 0 comments »Assalamualaikum,
kali ini saya akan mengajar anda cara-cara untuk membuat menu drop down. Menu drop down ialah menu yang membolehkan pengguna memilih jawapan yang telah ditetapkan dan menjadikan worksheet kita lebih mesra pengguna dan interaktif. Contoh menu dropdown adalah seperti dibawah.
Terdapat pelbagai cara untuk membuat menu dropdown didalam microsoft excel 2003. Kali ini saya akan menunjukkan anda cara termudah melakukannya.
Didalam jadual yanh ditunjukkan dibawah(dari contoh sebelum ini), buat satu header column baru untuk jantina kenalan kita. Dan klik cell C2
Setelah selesai, pergi ke
-->Data>validation
-->Setting>Validation criteria>allow>list
-->Source>(isi pilihan jawapan yang dikehendaki. Asingkan setiap jawapan dengan koma(,)) seperti contoh dibawah
-->Ok
Klik bucu bawah cell bahagian kanan sehingga keluar tanda "+" dan drag hingga ke hujung jadual untuk menyalin format.
Dalam topik yang sama akan datang, saya akan mengajar anda cara untuk membuat list yang lebih kompleks tetapi amat berguna dalam tugas seharian.
Sehingga itu, Assalamualaikum.
Selamat mencuba