Your Ad Here

Auto filter

Posted by Fuzzy_Rolls | 7:51 PM | 3 comments »

Auto filter ialah satu fungsi yang dapat digunakan bersama-sama dengan jadual. Fungsi ini memudahkan kerja lebih-lebih apabila jadual tersebut mempunyai beribu-ribu entry. Sebuah jadual yang tidak mempunyai fungsi auto filter tidak mesra pengguna dan rumit untuk dikendalikan. Contohnya adalah seperti berikut:


Jika jadual yang sama menggunakan fungsi autofilter, kita dapat mengasingkan maklumat berkaitan pelanggan dengan lebih mudah. Untuk memasukkan fungsi autofilter,

-->Highlightkan Header table>data>filter>autofilter


Jadual yang mempunyai fungsi autofilter kelihatan seperti ini

Andaikata anda mahu berapa kenalan anda dari syarikat Alatulis, anda hanya perlu klik pada nama syarikat dan pilih syarikat yang dikehendaki. Seperti dibawah


Selamat mencuba

Kepada saudara anonymous,
Untuk melihat video tutorial, sila klik link dibawah
http://www.mediafire.com/?4njg1z2yzjh

Tutorial secara online juga disediakan

3 comments

  1. Anonymous // October 3, 2008 at 8:22 AM  

    Boleh tunjukkan saya cara untuk menggunakan advance filter? Saya xnampak bezanya antara autofilter dengan advance filter

  2. Anonymous // October 3, 2008 at 8:27 AM  

    saudara admin,
    saya amat berterima kasih kerana sudi mengambil inisiatif untuk menulis blog berkenaan microsoft excel ini. saya sarankan supaya penerangan dalam bentuk video disediakan untuk memudahkan kami memahami apa yang cuba disampaikan

    terima kasih

  3. Fuzzy_Rolls // October 3, 2008 at 8:43 AM  

    Insya allah saya akan membuat posting berkenaan topik berkenaan. Selamat hari raya kepada semua.